Ítems i nivell de gravetat




Avaluació de l’expressió escrita: ítems i nivell de gravetat

  • A partir dels aspectes que es valoren en un text definim uns ítems que recullen les possibles deficiències.
  • Només definim les deficiències força lleus o greus.
  • La diferència entre lleu i greu pot dependre de l’objectiu de l’exercici, del tipus de text,  dels continguts de l’assignatura, etc.
  •  La definició intenta ser clara i no incloure conceptes metalingüístics.
  •  Els ítems són vàlids per al català i per al castellà.
  • Cal diferenciar si et text que s’avavalua és un examen o un treball.
  • Entenem que un ítem greu invalida l’avaluació del contingut del text.
 


Graella d’ítems d’avaluació de l’expressió escrita
                                                                  
Disposició
Lleu*
Greu*
Al text hi falta més d'un dels elements que el caracteritzen, i la disposició general és deficient.
X
X
L’ús de les convencions pròpies de l’especialitat és inadequat.
X
X



Registre


El grau de formalitat no és l'adequat.

X
En diversos punts fallen les estructures lingüístiques, el lèxic, etc., propis del tipus de text.
X
X
No hi queda prou clara la intencionalitat.

X



Coherència


La selecció de la informació és inadequada perquè no respon al que es demana.

X
Les idees no segueixen un ordre lògic, la qual cosa dificulta en diversos punts la comprensió del text.

X
El text està inacabat o es produeix un esquematisme excessiu.

X
L'escrit no respon al que es demana.

X



Cohesió


L'ús dels elements de cohesió és deficient en una gran part del text, la qual cosa dificulta totalment la comprensió de les idees.

X



Variació


No hi ha varietat lèxica i força mots s'usen amb poca precisió semàntica o es repeteixen innecessàriament.
X
X
No hi ha varietat de recursos sintàctics. S'utilitzen frases massa simples al llarg del text.
X

La terminologia i la fraseologia de l’especialitat no s’utilitza o s’utilitza inadequadament.
X
X



Correcció


El text té més errors dels admissibles (caldrà precisar el nombre d’errors segons el tipus de text).

X




*La diferència entre lleu i greu pot dependre de l’objectiu de l’exercici, del tipus de text,  dels continguts de l’assignatura, etc.


Avaluació:
Un text amb un ítem greu es qualifica amb un suspens (nota 4)
Un text amb dos o tres ítems lleus es qualifica amb un suspens (nota 4)

Cap comentari: