Avaluació de l’expressió escrita: ítems i nivell de gravetat
- A partir dels aspectes que es valoren en un text definim uns ítems que recullen les possibles deficiències.
- Només definim les deficiències força lleus o greus.
- La diferència entre lleu i greu pot dependre de l’objectiu de l’exercici, del tipus de text, dels continguts de l’assignatura, etc.
- La definició intenta ser clara i no incloure conceptes metalingüístics.
- Els ítems són vàlids per al català i per al castellà.
- Cal diferenciar si et text que s’avavalua és un examen o un treball.
- Entenem que un ítem greu invalida l’avaluació del contingut del text.
Graella d’ítems d’avaluació de l’expressió escrita
Disposició
|
Lleu*
|
Greu*
|
Al
text hi falta més d'un dels elements que el caracteritzen, i la disposició
general és deficient.
|
X
|
X
|
L’ús
de les convencions pròpies de l’especialitat és inadequat.
|
X
|
X
|
Registre
|
||
El
grau de formalitat no és l'adequat.
|
X
|
|
En
diversos punts fallen les estructures lingüístiques, el lèxic, etc., propis
del tipus de text.
|
X
|
X
|
No
hi queda prou clara la intencionalitat.
|
X
|
|
Coherència
|
||
La
selecció de la informació és inadequada perquè no respon al que es demana.
|
X
|
|
Les
idees no segueixen un ordre lògic, la qual cosa dificulta en diversos punts
la comprensió del text.
|
X
|
|
El
text està inacabat o es produeix un esquematisme excessiu.
|
X
|
|
L'escrit
no respon al que es demana.
|
X
|
|
Cohesió
|
||
L'ús
dels elements de cohesió és deficient en una gran part del text, la qual cosa
dificulta totalment la comprensió de les idees.
|
X
|
|
Variació
|
||
No
hi ha varietat lèxica i força mots s'usen amb poca precisió semàntica o es repeteixen
innecessàriament.
|
X
|
X
|
No
hi ha varietat de recursos sintàctics. S'utilitzen frases massa simples al
llarg del text.
|
X
|
|
La
terminologia i la fraseologia de l’especialitat no s’utilitza o s’utilitza
inadequadament.
|
X
|
X
|
Correcció
|
||
El
text té més errors dels admissibles (caldrà precisar el nombre d’errors
segons el tipus de text).
|
X
|
|
*La
diferència entre lleu i greu pot dependre de l’objectiu de l’exercici, del
tipus de text, dels continguts de
l’assignatura, etc.
Avaluació:
Un
text amb un ítem greu es qualifica amb un suspens (nota 4)
Un
text amb dos o tres ítems lleus es qualifica amb un suspens (nota 4)
Cap comentari:
No es permeten comentaris nous.